Okruglim stolom „Feminizam i filmska romansa“, održanim u četvrtak 30. siječnja u prostorima Art-kina, otvoren je ovogodišnji program Kino učionice.

Publika Kino učionice
Foto: Martina Šalov

 Kao i prijašnjih sezona, Kino učionica se odvija u organizaciji Centra za ženske studije pri Filozofskom fakultetu u Rijeci i Art-kina, a tematski je fokus ovoga četvrtog ciklusa usmjeren na odnos feminizma i filmske romanse. Ključne su točke te problematike obuhvatili gosti Okruglog stol dramaturginja Nataša Antulov, antropologinja Tea Škokić, te kulturolog i filmski teoretičar Boris Ružić, uz moderatorice Mariju Katalinić i Dubravku Dulibić-Paljar. Odnos romantičnih filmova i filmske romanse općenito, te ženske publike kao povlaštenih i predodređenih konzumentica takvog žanra, gosti su podrobnije objasnili referirajući se na razne aspekte oblikovanja takvog mišljenja. Nataša Antulov govorila je o ranjivosti i represiji emocija u društvu, što u konačnici dovodi do distorzije funkcioniranja u svakodnevnom životu. Mogućnost suočavanja s potisnutom emocionalnošću prisutna je u umjetnosti, gdje se prikazuje ono što društvo stavlja ”pod tepih”, a u to spada i ženska seksualnost.

Publika Kino učionice
Foto: Martina Šalov

Prikazivanje ženskih likova kao moćnih i spretnih u savladavanju vlastitih emocija postavlja se kao ”norma” hollywoodskih blockbustera u kojima žena, iako snažna i samostalna, gotovo uvijek završava uklapajući se u patrijarhalnu sliku ženskih uloga – brak. Boris Ružić je objasnio da se upravo zbog tematiziranja emocionalnosti romantične komedije često ”zakidaju” od filmskih nagrada te vezuju uz neobavezno gledanje, a žanr se opisuje kao jednostavni oblik filma. U usporedbi sa SF filmovima, radnja romantičnih komedija ne razlikuje se mnogo, no usprkos se tome SF filmovi poimaju kao ozbiljniji.

Tea Škokić
Foto: Martina Šalov

Nadalje, Škokić je zaključila kako razumijevanje ženskog užitaka gledanja ljubavnih filmova često polazi od zaključaka da se ženska publika poistovjećuje s glavnom junakinjom u filmu, te na taj način i sama proživljava romansu. Jedan od razloga popularnosti romantičnih komedija jest i iluzija o sretnom završetku, koji opet otvara mogućnost eskapizma iz realnog svijeta, a što je bitna karakteristika toga filmskog žanra. Prikazivanje ljubavi tu snažno zrcali društvene norme, zamagljuje  granicu fikcije i stvarnosti, što je ujedno i prijetnja za daljnju reprodukciju partrijarhata, ali i mogućnost za veću osviještenost publike.

Razgovor na Okruglom stolu potaknuo je promišljanja o nizu pitanja o kojima će se ovogodišnji ciklus Kino učionice baviti, stoga vas pozivamo da nam se pridružite u ponedjeljak, 3. veljače u prostoru Mini Art-kina na predavanju gošće Jasne Žmak koja će govoriti o prikazivanju ženske seksualnosti u filmskoj umjetnosti.

Napisala: Tina Perić