Okruglim stolom „Feminizam i filmska romansa“, održanim u četvrtak 30. siječnja u prostorima Art-kina, otvoren je ovogodišnji program Kino učionice.
Kao i prijašnjih sezona, Kino učionica se odvija u organizaciji Centra za ženske studije pri Filozofskom fakultetu u Rijeci i Art-kina, a tematski je fokus ovoga četvrtog ciklusa usmjeren na odnos feminizma i filmske romanse. Ključne su točke te problematike obuhvatili gosti Okruglog stol dramaturginja Nataša Antulov, antropologinja Tea Škokić, te kulturolog i filmski teoretičar Boris Ružić, uz moderatorice Mariju Katalinić i Dubravku Dulibić-Paljar. Odnos romantičnih filmova i filmske romanse općenito, te ženske publike kao povlaštenih i predodređenih konzumentica takvog žanra, gosti su podrobnije objasnili referirajući se na razne aspekte oblikovanja takvog mišljenja. Nataša Antulov govorila je o ranjivosti i represiji emocija u društvu, što u konačnici dovodi do distorzije funkcioniranja u svakodnevnom životu. Mogućnost suočavanja s potisnutom emocionalnošću prisutna je u umjetnosti, gdje se prikazuje ono što društvo stavlja ”pod tepih”, a u to spada i ženska seksualnost.
Prikazivanje ženskih likova kao moćnih i spretnih u savladavanju vlastitih emocija postavlja se kao ”norma” hollywoodskih blockbustera u kojima žena, iako snažna i samostalna, gotovo uvijek završava uklapajući se u patrijarhalnu sliku ženskih uloga – brak. Boris Ružić je objasnio da se upravo zbog tematiziranja emocionalnosti romantične komedije često ”zakidaju” od filmskih nagrada te vezuju uz neobavezno gledanje, a žanr se opisuje kao jednostavni oblik filma. U usporedbi sa SF filmovima, radnja romantičnih komedija ne razlikuje se mnogo, no usprkos se tome SF filmovi poimaju kao ozbiljniji.
Nadalje, Škokić je zaključila kako razumijevanje ženskog užitaka gledanja ljubavnih filmova često polazi od zaključaka da se ženska publika poistovjećuje s glavnom junakinjom u filmu, te na taj način i sama proživljava romansu. Jedan od razloga popularnosti romantičnih komedija jest i iluzija o sretnom završetku, koji opet otvara mogućnost eskapizma iz realnog svijeta, a što je bitna karakteristika toga filmskog žanra. Prikazivanje ljubavi tu snažno zrcali društvene norme, zamagljuje granicu fikcije i stvarnosti, što je ujedno i prijetnja za daljnju reprodukciju partrijarhata, ali i mogućnost za veću osviještenost publike.
Razgovor na Okruglom stolu potaknuo je promišljanja o nizu pitanja o kojima će se ovogodišnji ciklus Kino učionice baviti, stoga vas pozivamo da nam se pridružite u ponedjeljak, 3. veljače u prostoru Mini Art-kina na predavanju gošće Jasne Žmak koja će govoriti o prikazivanju ženske seksualnosti u filmskoj umjetnosti.
Napisala: Tina Perić