Greta Grakalić Rački, Ana Ajduković, Marija Katalinić, Lela Vujanić, Ana Šegrt

U utorak, 23. siječnja u Mini Art-kinu predstavljen je nadolazeći ciklus kino učionica. Ove godine on će se baviti temom marginalnosti kroz prizmu feminističkog čitanja vizualnog materijala. Konferenciju za novinare otvorila je Ana Šegrt, programska koordinatorica Art-kina, koja je pozdravila sve okupljene u Mini Art-kinu – kinu “bez praga i pardona”. Taj prostor specifičan je jer se ovdje “stiže neposredno, direktno ‘s ceste’; bez ograničavajućeg praga”. To ga čini idealnim mjestom za održavanje diskusija i tribina, pa tako i kino učionica. Kino učionice su ovdje, izjavila je Šegrt, “da bi postigli opušteniji i sigurniji prostor gdje publika sjedi bliže te se više i bolje upoznaje kroz program, osjeća se slobodnije iznijeti svoj stav, mišljenje i sudjelovati u razgovoru”.
Predstavnicama i predstavnicima medija zatim se obratila Greta Grakallić Rački iz Centra za ženske studije pri filozofskom fakultetu u Rijeci, koja je službeno najavila nadolazeći ciklus kino učionica, predavačko-filmskih večeri koje će se održavati dva puta mjesečno, od veljače do lipnja tekuće godine, upravo u prostoru Mini Art-kina. Cijela priča započela je još prethodne godine kada je održan polugodišnji program: Kino učionica: gledaj mizoginiju!, gdje se kroz analizu i dekonstrukciju vizualnog materijala u javnom prostoru nastojao potaknuti diskurs o sveprisutnosti mizoginije. “Potreba za detaljnom eksplikacijom ovog termina bila je reakcija nas, mladih feministkinja, na konzervativnu revoluciju u Hrvatskoj. Brak se sada ustavom definira kao zajednica isključivo muškarca i žene. Pojavljuju se medijski napisi o jednospolnim školama. Govori se o zabrani prava na pobačaj, a djeci se želi oduzeti pravo na znanstvene i točne informacije koje se tiču seksualnosti. Također, svjedočimo nezamislivom otporu pri ratifikaciji Istambulske konvencije”, izjavila je Grakalić-Rački.
Ove godine Centar za ženske studije pri Filozofskom fakultetu u Rijeci i Art-kino Croatia nastavljaju priču s novim programom Kino učionica: Marginalne. Ana Ajduković iz Centra za ženske studije predstavila je ukratko program koji započinje okruglim stolom O marginalnima 30. siječnja u 18:15 sati, dok će prvo predavanje slijediti svega par dana kasnije, 5. veljače. Predavanja je sveukupno deset, a zadnje će biti održano 18. lipnja. Koncept kino učionice, naglasila je Ajduković ‘zamišljen je kao edukacijsko-znanstveni program promišljanja odabranih feminističkih ili rodnoteorijskih tema, a kroz filmske ili srodne medijske/vizualne materijale’.
Inkluzivnost građanskog glasa jedan je od imperativa kino učionica. Ovogodišnji tematski okvir Kino učionice tiče se žena i marginalnosti. Namjera je propitati odnose moći i uvjete egzistencije koji dovode do pozicije ‘na margini’. Žele se propitati dimenzije, vrste i načini percepcije i reprezentacije marginaliziranih, kao i njihova vidljivost i/ili čujnost.
Prvo predavanje (5. veljače) bavit će se konceptom normalnosti i njezine društvene uvjetovanosti, gdje će predavačica Marija Ott Faranolić iznijeti svoje teze uz pomoć biografskog filma Jane Campion An Angle at my table. 19. veljače gostuje osnivačica Kina Katarina, Marta Baradić, koja je gostovala na Kino učionici i prethodne godine, s temom ženskih radnih migracija. Nešto drugačiji pristup predstavlja analiza Dubravke Dulibić-Paljar, kojoj će posjetiteljice i posjetitelji moći prisustvovati 5. ožujka; ista se bavi prikazom ženske čednosti u slikarstvu viktorijanskog doba. 19. ožujka slušat ćemo dvije studentice Glume i medija, Vandu Velagić i Saru Blažić, koje će objasniti na koji način su žene marginalizirane unutar performativnih umjetnosti. 23. travnja, Greta Grakalić Rački – teologinja, kulturologinja i jedna od osnivačica Kino učionice, pričat će o religiji i ženama na temelju filma Les innocentes. 7. svibnja Brigita Miloš i Sanja Bojanić bavit će se konceptom sloboda i (ne)mogućnosti slobodnog odabira marginalne pozicije. 21. svibnja, student kulturalnih studija Edward Đorđević vraća nas u devedesete raspravom o seksu, radu i monstruoznosti u poznatom filmu Silence of the Lambs. O transrodnim ženama dva tjedna poslije govorit će Betty Stojnić na temelju kultnog filma Paris is burning. Za kraj ciklusa, 18. lipnja, susrest ćemo se s pripadnicama LB žena, o čijim životnim pričama zna više udruga LORI koja će za ovu priliku predstaviti niz živopisnih intervjua.
Kao i prethodne godine i ovaj ciklus započet će okruglim stolom 30. siječnja u 18:15 sati u atriju Art-kina, o čemu je nešto više rekla Marija Katalinić, također suradnica Centra za ženske studije. Ovogodišnji okrugli stol ugostit će tri velika imena: Branku Pavlović, filmsku i televizijsku urednicu te vizualnu umjetnicu koja živi i djeluje na relaciji Beograd-Berlin; zatim Želimira Žilnika, jednog od najznačajnijih post-jugoslavenskih redatelja te kultnog predstavnika jugoslavenskog crnog vala te Vlastu Delimar, umjetnicu, performericu i jednu od vrlo značajnih ličnosti u području umjetničko-društvene scene u Hrvatskoj.
Okrugli je stol financijski podržan od strane EPK 2020 i njihovog programskog pravca Kuhinja. Lela Vujanić je na konferenciji za novinare ukratko predstavila ovu suradnju: cilj Kuhinje je pružiti prostor za dijalog i razmjenu priča, dok se istovremeno ukazuje na problematiku postmodernog, vječno migrirajućeg subjekta. Ovo se osobito odnosi na žene – žene radnice o čemu Kuhinja može i želi progovarati. Nadaju se da će u tome uspjeti upravo suradnjom s Centrom za ženske studije pri Filozofskom fakultetu u Rijeci i ovim okruglim stolom.