Gošće ovotjedne kino učionice bile su studentice i studenti 1. godine riječke Akademije primijenjenih umjetnosti smjera Gluma i mediji: Ena Jagec, Ivona Bulešić, Ivan Raffaelli, Petar Baljak, Aleksandar Filo, Toni Kukuljica i Klara Modrić. Svoje izlaganje posvetili su radu Pine Bausch, poznate koreografkinje i plesačice suvremenog plesa. Važno je napomenuti kako smo ovom kino učionicom obilježile provedbu polovice ciklusa Pogled (p)otporai to na veoma specifičan način koji je omogućio našoj stalnoj, ali i novoj publici drugačiji pristup proučavanju interpretacije i propitkivanja teme otpora.

Performans studenata/ica glume i medija (Foto: Betty Stojnić)

Izlaganje teme odvijalo se u dva dijela. U prvom dijelu imali smo prilike pogledati performans, autorski projekt studenata/ica glume i medija, nakon kojeg je uslijedilo kratko upoznavanje sa životom i radom Pine Bausch te rasprava. Zbog prostorne potrebe izvođenja performansa publika i izvođači/ice nakratko su zamijenili pozicije, što je doprinijelo dinamici promatranja, ali isto tako otvorilo izvođenje pogledima vanjskih prolaznika.

Publika kino učionice (Foto: Betty Stojnić)

Otpor prema normiranom klasičnom plesu u drugoj polovici prošlog stoljeća i njegova dekonstrukcija rezultiralo je pojavom modernog i postmodernog plesa. Time se otvorio prostor vremena u kojem tijela plesača/ica postaju autonomna te prestaju služiti isključivom reproduciranju značenja upisanim kroz stroga plesna pravila i koreografije. Naglašava se potreba za izražavanjem emocija i osobnih razmišljanja, doživljaja vlastitog tijela od strane plesača/ica pruživši improvizaciji veoma bitnu ulogu u shvaćanju pokreta modernog plesa. Pina Bausch osamdesetih godina osniva plesnu skupinu Tanztheater,čije djelovanje u potpunosti mijenja koncepte shvaćanja pokreta i koreografije u koje uklapa teatarske forme i operu.


Performans studenata/ica glume i medija

Studenti/ice glume i medija pokretima svojih tijela stvorili su ritmičnost i emocionalnu dinamiku radnje u performansu. Uklopljenost muško-ženskih odnosa prikazanih kroz kontrastne pokreta grubosti i predaje zrcale motive koji su inspirirali studente/ice u procesu stvaranja performansa. Bausch je u mnogim koreografijama propitkivala odnose između muškaraca i žena, iskušavala rubne granice izdržljivosti tijela te nasilja prema tijelu. Raspad, otpor i repeticija čine tri dijela performansa, istaknuli su studenti/ice. Otvoren prostor interpretacije pogledanog performansa potaknuo je publiku kino učionice na aktivno promišljanje o viđenom. Imali/e smo prilike čuti različita subjektivna poimanja performansa, pa je tako problematika otpora shvaćena kroz kontekst borbe i ustupljivanja moći/vlasti i odnosa pojedinca prema vlastitoj zemlji i identitetu.

Studenti/ice glume i medija

Drugačija perspektiva promišljanja otpora, koju su nam predstavili studenti/ice glume i medija svojom interpretacijom rada Pine Bausch, pomogla nam je da se pomaknemo iz dosadašnjeg okvira/načina proučavanja i izlaganja problematičnosti teme kojom se bavimo. Dodajući novu dimenziju shvaćanja, izloženosti različitim interpretacijama, stvorio se prostor u kojem je aktivno sudjelovanje publike srušilo četvrti zid, te omogućilo razmjenu različitih stajališta.

Napisala: Tina Perić