U ponedjeljak, 20. svibnja održana je osma po redu kino učionica ciklusa Pogled (p)otpora. Gošća ovotjedne kino učionice bila je Jelena Svilar, kazališna, televizijska i filmska autorica, kulturna kritičarka i novinarka. Diplomirala je komparativnu književnost i opću lingvistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Kao novinarka surađuje s brojnim nezavisnim internet portalima, HRT-om, a na Radio Studentu radi kao suvoditeljica i glazbena urednica emisije Ravno Do Sna.
Predavačica je izložila sadržajno bogatu analizu nasilja u ženskim odnosima kroz tri primjera televizijskih serija: Sluškinjina priča, Oštri predmeti i Genijalna prijateljica. Pojam ”čuvarice patrijarhata” objašnjava internalizirani patrijarhat u ženama koje kroz vlastito ponašanje prema drugim ženama, često kroz agresiju ili nadmetanje, šire njegove zakone. Razlozi zbog kojih žene nesvjesno postaju čuvarice patrijarhata jesu nametnuta pravila ideala ženstvenosti kojima se žene pokušava smjestiti u jedan kalup poimanja i ponašanja. Razmišljanja o ženi kao inherentno nježnoj, lijepoj i pristojnoj postavila su standard ženstvenosti koji oblikuje društveno prihvaćeno ponašanje. Svako odstupanje od istog završava osudama i etiketiranjem, samim time agresija i nasilje poimaju se kao u potpunosti oprečni pojmovi ženstvenosti. Ženska mizoginija pojavljuje se kao ”pristojan” oblik nasilja koji ne uključuje fizičko nasilje, već se temelji na psihičkom. Internalizacijom zakona patrijarhata žene postaju braniteljice istog, osuđujući svaku razliku u ponašanjima drugih žena koje ne poštuju patrijarhalnu normu.
Žene u povijesti nisu bile zastupljena tema, a kada se o njima govorilo bile su predmet mizoginih šala, postavljene kao seksualni objekti ili dame kojima je potrebna konstantna muška pomoć – navodi Svilar. Patrijarhat je konstruirao toksičnu muškost, ali i ženstvenost. Žena se postavlja u poziciju Drugog, služi muškarcu, brine se o domu i zadovoljenju nužnih životnih uvjeta kako bi olakšala aktivan život muškarca. U Sluškinjinoj priči kroz likove ”tetki” upoznajemo čuvarice patrijarhata koje uče mlade plodne djevojke njihovim dužnostima. ”Tetke” provode zakone Republike Gilead, kažnjavajući svaki otpor koji se pojavljuje kod sluškinja. U ovom su primjeru ”tetke” braniteljice patrijarhata s glavnom dužnosti održavanja postavljenog reda. Publika kino učionice imala je priliku pogledati scenu kamenovanja silovatelja u kojoj se jasno vidi kako žene nisu inherentno ”cijepljenje” od fizičkog nasilja. U sceni se dekonstruira ideal ženstvenosti i ”svetosti” sluškinja prikazom surovog i krvavog instant ubijanja silovatelja.
Svilar je feministički potencijal serije Oštri predmeti analizom pojmila u činjenici da niti jedan ženski lik nije okarakteriziran snažno, već upravo suprotno. Iako paradoksalno zvuči, emotivno ”izmučeni” ženski likovi glavni su pokazatelji feminističke borbe za ravnopravno poimanje žena – kao ljudskih bića.
U seriji Genijalna prijateljica naglasak je na intimnom opisu ženskog prijateljstva i mogućnosti žena da u isto vrijeme vole i mrze svoje prijateljice. Takav se odnos odvija nesvjesnim proiciranjem ženske mizoginije u kojoj nametnuti patrijarhalni ideali ženskih identiteta provlače svoje zakone kroz konstantnu potrebu nadmetanja, uspoređivanja i pobjeđivanja. Upravo nesvjesnost takvog ponašanja dozvoljava ženskoj mizoginiji aktivnost u gotovo svakom ženskom odnosu, pa čak i u onim najbliskijim poput odnosa majke i kćeri, ili najboljih prijateljica.
Predavačica je izlaganje završila zaključnim mislima o nužnom oslobođenju žena od straha i srama traume. Jedan od načina osvješćivanja i promišljanja mogu biti televizijske serije, koje nisu ”samo serije”, već kodirane poruke problema društva, a najbolji način njihova dekodiranja jest dubinsko iščitavanje sadržaja i njegovo kritičko propitkivanje.
Napisala: Tina Perić